شما هم در پیج اول گوگل باشید!

  • ۰
  • ۰

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو (که به آن بازاریابی جستجو هم می گویند) به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن ترافیک از موتورهای جستجو به صورت رایگان یا پولی دریافت می‌شود. SEM دو ارگان اصلی دارد: SEO (بهینه سازی موتور جستجو) و PSA (تبلیغات جستجو پولی).

SEO روشی برای جذب ترافیک رایگان از موتورهای جستجو است و آگهی‌های جستجوی پولی همان نتایجی هستند که با پرداخت هزینه در صفحات نتایج جستجوی موتور جستجو نمایش داده می‌شوند.

هدف اصلی بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

هدف کلی SEM افزایش میزان دیده شدن در موتورهای جستجو با بالا آوردن امتیاز در SERPs (صفحات نتایج موتور جستجو) یا رده‌های برتر برای قرار گرفتن آگهی‌هاست. وقتی یک آگهی امتیاز بیشتری داشته باشد و در مکان بالاتری قرار بگیرد به معنی ترافیک بیشتر خواهد بود.

نمودار زیر دو جز اصلی تشکیل دهنده بازاریابی جستجو را نشان می‌دهند.

بازاریابی موتورهای جستجو

در ادامه خواهیم دید که هر جز SEM چند رویه فرعی و ابزار خاص خود را دارد.

چرا بازاریابی موتورهای جستجو مهم است؟

قبل از اینکه جزئیات مربوط به SEO و PSA و نحوه استفاده از آنها برای بیشتر دیده شدن و کسب ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو را شرح دهیم، بد نیست که اهمیت SEM را برای موفقیت یک وب سایت یا کسب وکار آنلاین مشخص کنیم.

این حقیقت دارد که در دنیای امروز، اینترنت منبع تمام چیزهایی است که ما باید بدانیم، بیاموزیم، بپرسیم، بخریم یا انجام دهیم.

وقتی سوالی داریم یا به دنبال چیزی هستیم، اولین کاری که انجام می‌دهیم استفاده از موتور جستجو (که بیشتر گوگل است) و تایپ کردن موضوع مورد نظرمان در آن است.

وقتی دکمه جستجو را می‌زنیم، انتظار پاسخی مستقیم به سوال‌مان یا فهرستی از منابع را داریم (و این فهرست حاوی آگهی‌ها و وب سایت‌ها نیز هست) تا نیازمان را برطرف کند.

اکثریت کاربران بر روی اولین آگهی‌ها یا پنج نتیجه اول جستجو کلیک می‌کنند.

موتورهای جستجو به سختی تلاش می‌کنند تا کیفیت نتایج جستجو را بالا ببرند و وب‌سایت‌هایی را در نتایج جستجو ارائه دهند که کاربر را خوشحال و راضی نگه دارد و باعث شود تا او دفعه بعد هم از این موتور جستجو استفاده کند.

بدین منظور آنها الگوریتم‌های پیچیده‌ای را ایجاد کرده‌اند که در آنها چندین متغیر قبل از اینکه تصمیم گیری شود که کدام وب سایت در رأس فهرست قرار بگیرد، لحاظ خواهند شد.

بازاریابی موتور جستجو مهم است. زیرا با استفاده از آن می‌توان وب سایت را ارتقا بخشید یا اینکه باعث شد آگهی‌ها در موقعیت‌های بالا قرار بگیرند.

هدف شما تنها حضور در موتورهای جستجو نیست بلکه می‌خواهید در فهرست ۵ نتیجه اول جستجو برای کلید واژه‌های مربوط قرار بگیرد.

روش‌های بازاریابی موتور جستجو

روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید حضورتان در موتورهای جستجو را بهبود بخشید و به موقعیت‌های برتر برای آگهی‌هایتان دست یابید. همانطور که قبلاً هم اشاره شد این روش‌ها به دو دسته SEO و PSA تقسیم می‌شوند

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا سئو فرآیندی است که وب سایتتان را در موتورهای جستجو با توجه به بعضی کلیدواژه‌های خاص ارتقا می‌بخشد. اصول سئو می‌تواند در طراحی وب سایت‌های باکیفیت با محتوای عالی و سودآور برای کاربر نیز مفید باشند.

تا حدود ۱۰ سال پیش، سئو بیشتر مربوط به تنظیم کلیدواژه‌ها، انتشار محتویات اصلی و ساخت لینک بود؛ اما امروزه چنین نیست.

سئو پیچیده‌تر شده و برای اینکه بدرستی از آن استفاده کنید باید چند پارامتر را درنظر بگیرید.

برای آسانتر کردن کل رویه سئو، آنرا به فرآیندهای جانبی زیر تقسیم کردیم:

  • سئو فنی (Technical SEO) – وب سایتتان را برای فرآیند crawling و indexing بهینه سازی می‌کند به طوری که موتورهای جستجو می‌توانند وب سایت‌تان را شناسایی کرده، بخوانند و بشناسند.
  • سئو صفحه (On-Page SEO) – تمام صفحات وب سایتتان را یک به یک بهینه سازی کرده و به موتورهای جستجو سیگنال‌های مناسبی ارسال می‌کند تا متوجه موضوع وب سایت‌تان و سایر صفحات آن شوند.
  • سئو محتوا (Content SEO) – به کاربران و موتورهای جستجو محتوایی را که می‌خواهند می‌دهند و آنها را راضی نگه می‌دارد.
  • سئو خارج از صفحه (Off-Page SEO) – وب سایتتان را در اینترنت تبلیغ می‌کند، بک لینک‌های باکیفیت ایجاد کرده و مطابق با پیشنهادات الگوریتم‌های موتور جستجو اقدام کنید تا وب سایت‌تان شایسته قرار گرفتن در بالای نتایج جستجو برای کلید واژه‌های موردنظرتان باشد.
  • سئو محلی (Local SEO) – وب سایتتان را برای افرادی که می‌خواهند از فروشگاه محلی (آفلاین) دیدن کنند، بهینه سازی می‌کند.
  • سئو موبایل (Mobile SEO) – برای کاربران این امکان را فراهم می‌آورد که وقتی در بیرون از خانه هستند با استفاده از موبایل یا تبلت وب سایت شما را پیدا کنند و از آن استفاده کنند.
  • سئو تجارت الکترونیک (eCommerce SEO) – شامل قوانین سئو برای وب سایت‌های تجارت الکترونیک است.

چرا سئو مهم است؟

رتبه بالاتر، ترافیک بیشتر: اگر هدفتان در بازاریابی موتورهای جستجو جذب ترافیک برای سایتتان بدون پرداخت هزینه برای آگهی است، سئو بهترین روش برای اینکار است.

همانطور که در بالا اشاره شد، وب سایت‌هایی که در لیست نتایج در جایگاه ۱ تا ۳ قرار می‌گیرند ترافیک‌شان بیش از ۶۰% خواهد بود. همین آمارها به تنهایی توضیح دهنده اهمیت سئو است.

ترافیک موتور جستجو هدفمند است: گوگل را باز کنید و هر آنچه که می‌خواهید را در آن جستجو کنید. وب سایت‌هایی که در مقام‌های اول قرار می‌گیرند هزاران بازدید از گوگل به صورت روزانه دارند.

سایت‌های برتر در نتایج گوگل بر اساس کلیدواژه‌ای که استفاده می‌کنید، هزاران دلار سود بدست می‌آورند (با جذب تبلیغات یا فروش محصولات یا خدماتشان) زیرا ترافیک موتور جستجو کاملاً هدفمند است.

برخلاف ترافیکی که از فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی بدست می‌آید، ترافیک ارگانیک بیشتر به مشتری تبدیل می‌شود، زیرا کاربران قبل از تایپ کردن چیزی در گوگل در ذهنشان یک هدف مشخص دارند و این هدف همیشه برای خوشگذرانی یا کنجکاوی نیست.

علاوه بر ترافیک، سئو مزایای دیگری هم دارد که می‌توان آن را بدین شرح خلاصه کرد:

کاربران به موتورهای جستجو اطمینان می‌کنند، زیرا می‌دانند که قوانین سرسختی برای وب سایت‌ها در نشان دادن نتایج جستجو دارند و در نتیجه وب سایت‌هایی که در مکان‌های اول قرار دارند برایشان قابل اعتماد است.

اطمینان فقط تضمین کننده بازگشت کاربر نیست بلکه آگاهی و شناخت برند مورد نظر را بالا می‌برد و باعث می‌شود که بازاریابی دیجیتال در سایر کانال‌ها به سادگی دنبال شود.

سئو می‌تواند به شما برای ساختن وب سایت‌هایی بهتر کمک کند: سئو تنها در مورد موتورهای جستجو نیست بلکه اساساً به کاربران اشاره دارد. برای اینکه وب سایتی برای موتورهای جستجو کاملاً بهینه باشد، باید ابتدا برای کاربران بهینه سازی شود و اینجاست که سئو ظاهر می‌شود.

تبلیغات جستجو پولی یا (PSA)

در کنار ترافیک ارگانیک که از موتورهای جستجو بدست می‌آید، راه دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود، موتورهای جستجو روزانه از میلیون‌ها کاربر به نفع خود استفاده کنند و این روش تبلیغات پولی (Paid Search Advertising) است.

اگر در گوگل جستجو کنید با نتایج زیر همراه با آگهی‌های پولی روبرو می‌شود:

این همان تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است. به جای انتظار برای رسیدن به رتبه بالا از طریق سئو، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مشخص در بالای نتایج جستجو قرار بگیرید.

همانطور که در ادامه خواهید دید این کار ساده‌ای نیست. وقتی تعداد تبلیغ کنندگانی که برای دریافت موقعیت بالاتر در نتایج گوگل با هم رقابت می‌کنند زیاد شود، اوضاع بسیار پیچیده می‌شود.

معمولاً از مدل PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) استفاده می‌شود که یعنی شما تنها زمانی هزینه‌ای را می‌پردازید که کسی بر روی تبلیغ‌تان کلیک کند و متداول‌ترین سیستم PSA سیستم Google ADS است.

Google Ads متعلق به گوگل است و برای نمایش تبلیغات در گوگل یا یوتیوب باید از آن استفاده کنید.

PPC چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد این سیستم ساده است، اما وقتی کلیدواژه‌ها و حوزه های تبلیغات زیاد شود، بسیار پیچیده خواهد شد. نگاهی کلی بر این فرآیند داریم:

  • اکانت رایگان را با Google ADS ایجاد می‌کنید.
  • کمپین‌های تبلیغاتی را تنظیم می‌کنید. هر کمپین می‌تواند حاوی چند گروه تبلیغاتی، کلیدواژه و آگهی باشد.
  • مخاطب هدفتان را مشخص می‌کنید، اینکه چه کسانی می‌توانند آگهی‌های شما را ببینند (می‌توانید گزینه انتخاب کشور، زمان، محل کاربر و غیره را تعیین کنید)
  • کمپین را شروع کرده و فقط زمانی هزینه‌ای می‌پردازید که کسی بر روی آگهی‌تان کلیک کنید.
  • نتایج کمپین‌ها را بررسی کرده و تغییرات لازم را اعمال می‌کنید.

مقدار هزینه‌ای که با هر بار کلیک کردن کاربران بر روی آگهی‌تان می‌پردازید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

سیستم در مورد میزان احتمالی پرداخت برای هر کلیک پیش زمینه‌ای ارائه می‌دهد، اما مقدار واقعی موقع کلیک کردن محاسبه می‌شود.

گوگل ادز یک سیستم مزایده‌ای است. این یعنی هزینه هر بار کلیک و موقعیت آگهی‌تان بستگی به عرضه و تقاضا دارد. هر بار که جستجویی در گوگل صورت می‌گیرد، گوگل ادز مزایده‌ای برای نمایش آگهی ایجاد می‌کند.

بازاریابانی که حاضر به پرداخت هزینه بیشتر باشند و آگهی باکیفیت‌تری داشته باشند که بتواند نیاز کاربر را برطرف کند؛ در جایگاه بهتری نمایش داده می‌شوند.

برای درک بهتر فرض کنید که ۱۰ بازاریاب وجود دارند که حلقه نامزدی می‌فروشند و می‌خواهند آگهی‌شان وقتی افراد عبارت خرید حلقه نامزدی را جستجو می‌کنند در صفحه اول گوگل قرار گیرد.

گوگل ۳ آگهی را در بالای نتایج ارگانیک جستجو و ۲ آگهی را در زیر آنها نشان می‌دهد. این یعنی این ۵ موقعیت در صفحه اول قرار خواهند گرفت، اما ۱۰ فروشنده وجود دارد.

کدام آگهی‌ها در ۵ موقعیت اول خواهند بود؟

اینجاست که بازاریابی هزینه به ازای هر کلیک (PPC) وارد می‌شود. مانند سئو، سیستم گوگل ادز نیز قوانین متعددی در مورد انتخاب آگهی مورد نظر، اعمال می‌کند.

بعضی عوامل تحت کنترل بازاریاب هستند مانند قیمتی که می‌خواهند برای هر کلیک بپردازند، کیفیت آگهی و غیره، بعضی دیگر نیز در زمان مزایده تصمیم گیری می‌شود و بعضی عوامل دیگر تنها برای گوگل مشخص است.

با وجود اینکه تبلیغات گوگل ادز روشی مناسب برای ارتقای جایگاه وب سایت‌تان در گوگل است، اما کار تبلیغات گوگل همیشه به سادگی ثبت‌نام اکانت و راه اندازی کمپین تبلیغاتی نیست. روند بهینه سازی تبلیغات گوگل کاری زمانبر بوده و نیاز به تخصص و تجربه دارد. اگر نمی‌خواهید پولتان را بدون کسب هیچ سودی از دست بدهید، بهتر است که این کار را به کارشناسان حرفه‌ای بسپارید. برای مدیریت و بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز می‌توانید از خدمات مدیریت تبلیغات پارس ادوردز استفاده کنید.

چه زمان از تبلیغات PPC استفاده کنیم؟

وقتی به دنبال نتایج سریع هستید، می‌توانید از تبلیغات گوگل استفاده کنید. یکی از مضرات سئو این است که زمان بر است. رقابت سئو بسیار شدید است و رسیدن به امتیازات بالا در کلیدواژه‌ها زمان زیادی می‌برد. پس همانطور که بر روی سئو کار می‌کنید و منتظر رتبه های بالاتر هستید، می‌توانید کمپینی را در گوگل ادز راه اندازی کرده و از این طریق ترافیک جذب کنید.

تا زمانی که درآمدی که از طریق ترافیک تبلیغات بدست می‌آورید بیشتر از هزینه های تبلیغاتی تان باشد، سود می‌کنید و می‌توانید برای ترافیک هزینه کنید در غیر اینصورت ضرر خواهید کرد.

آگهی‌های PPC برای تمامی کسب وکارها مناسب نیست. هزینه راه اندازی یک کمپین و هزینه هر بار کلیک اگر بسیار بالا باشد و نتوانید با فروش محصولات‌تان هزینه تبلیغات را جبران کنید، PPC به هیچ وجه نمی‌تواند راهکار مناسبی برای شما باشد.

روی سئو کار کنید و همزمان برای دریافت نتایج بهتر از تبلیغات گوگل استفاده کنید. هرگز نباید یکی را انتخاب کرد. اگر نتایج خوبی از سئو بدست آورده‌اید، می‌توانید سهم بازار را با تبلیغات بیشتر برای همان کلید واژه‌ها گسترش دهید.

کسب و کار مجازی دارید، وقتی کسب وکارتان مجازی و بدون حضور فیزیکی است و تنها منبع مشتریانتان اینترنت است، باید هزینه بازاریابی موتورهای جستجو را بپردازید. سئو روشی فوق العاده برای جذب مشتری است اما اگر کسب وکارتان به آن وابسته است، بهتر است تبلیغات PPC را هم امتحان کنید.

نتیجه گیری

هیچ وب سایت یا شرکتی نمی‌تواند در فضای آنلاین فعالیت کند مگر اینکه از روش‌های بازاریابی موتورهای جستجو پیروی نماید. بازاریابی موتور جستجو به شما چارچوب، ابزار و فرآیندهایی را می‌دهد تا بتوانید در موتورهای جستجو پررنگ‌تر باشید و جایگاه‌تان بالاتر باشد.

دو عضو اصلی بازاریابی موتورهای جستجو سئو و تبلیغات گوگل هستند که می‌توانید در کنار هم از آنها استفاده کنید تا نتایج را به بهترین شکل تغییر دهند. در دنیای تجارت آنلاین، هرگز نباید یکی را انتخاب کرد بلکه باید آنها را توام با اصول بازاریابی دیجیتال بکار برد و حضور آنلاین را تقویت کرد.

اگر در حوزه بازاریابی موتورهای جستجو تازه وارد هستید باید بخاطر داشته باشید که هیچ راه میان بری وجود ندارد. برای موفقیت از طریق سئو یا PPC باید تجربه کاربرتان را در رأس تمام اولویت‌ها قرار دهید.

وظیفه اولیه‌تان این است که وب سایتی عالی را که کار کردن با آن آسان است، طراحی کنید و سپس بر روی محتوایتان و روش تحویل بهترین نتایج به کاربران کار کنید. وقتی به این موقعیت رسیدید، گام بعدی سئو تدریجی و قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل است و در صورت امکان می‌توانید از کمپین‌های تبلیغات گوگل استفاده کنید تا سود سرمایه‌تان چندین برابر شود.

اجرای کمپین‌های موفقیت آمیز SEM آسان نیست و به مهارت‌های ویژه، تجربه زیاد و کار سخت نیاز دارد. اگر این مهارت‌ها را ندارید بهتر است کار را به حرفه‌ای‌ها بسپارید. در زمانتان صرفه جویی کنید و همین زمان را صرف افزایش موقعیت‌ها برای نتایج بهتر در سریعتر زمان ممکن کنید.

  • ۹۸/۰۲/۲۶
  • حسین قبیله

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی